پیشنهاد سردبیر

۳۱ شهریور ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۳
کد خبر: 1013833

شرایطی که «وحدت» را بر «امت» دیکته می‌کند

عباس سلیمی‌نمین، تحلیلگر مسائل سیاسی

اکنون شناخت شرایط منطقه، ضرورت وحدت را بر کشورهای اسلامی گوشزد و دیکته کرده و تاکید بر مسئله امت راهبردی است که می تواند سدی در برابر تهاجمات علیه مسلمانان قرار گیرد

طی یک قرن اخیر، امت اسلامی با چالش و تهدید امنیتی بزرگی به نام رژیم صهیونیستی مواجه شده که طبیعتا برای مواجه، کنترل و از میان برداشتن آن، باید به تمام ظرفیت های خود تکیه کند. این غده سرطانی بعنوان یک برساخته و پدیده شوم از دل نظام سرمایه داری پدیدار شده و هماننند رژیم آپارتاید آفریقای جنوبی، فاشیست ایتالیایی و نازیسم در آلمان، و حتی بسیار بدتر از آنها، طی هشتاد سال اخیر در حال رغم زدن جنایات بی پایان علیه مسلمانان است.

حضور اشغالگران در منطقه ماموریتی است که قدرت های غربی متناسب با اهدافشان آن را ترسیم کرده اند. پس رژیم صهیونیستی به عنوان نماینده استعمار سعی داشته برای جلوگیری از رشد ملت های منطقه به هرجنایتی دست زده و شریان های راهبردی و عوامل وحدت جهان اسلام را بر هم بزند. متاسفانه این پایگاه نظام سرمایه داری با نفوذ و اجرای نقشه های پلید خود، توانسته ملت های منطقه را در سطح بازار مصرف کالاهای غربی نگه داشته و اجازه تبدیل شدن آنها به یک قدرت مولد را نمی دهد. عقب مانده نگه داشتن مسلمانان راهبردی کلیدی است که اتحاد شوم غربی - عبری دنبال می کند و اقتصاد یک حوزه آن است. بخش دیگر آن با ترور دانشمندان، علما و شخصیت های اثرگذار اسلامی محقق می شود. زمانی این دسیسه خنثی می شود که و ملت های مسلمان به فهم درستی از شرایط خود برسند. اینکه برخی دائم بر طبل اختلاف می کوبند و به اشتراکات مذهبی توجه ای ندارند ناشی از کچ فهمی، کم توجهی و عدم درک از موقعیت مسلمین است. در موقعیت حساس کنونی اگر جهان اسلام نتواند به توانایی خود پی ببرد، در یک مبارزه همه جانبه اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و حتی نظامی قافیه را در برابر استکبار جهانی و صهیونیست باخته و بیشتر به طرفی وابسته تبدیل خواهد شد.

با توجه به این گزاره ها، وحدت اسلامی کلیدواژه اثرگذار و عامل قدرت مهم برای امت است و نابودی رژیم نژادپرست را سرعت خواهد بخشد. اکنون شناخت شرایط منطقه، ضرورت وحدت را بر کشورهای اسلامی گوشزد و دیکته کرده و تاکید بر مسئله امت راهبردی است که می تواند سدی در برابر تهاجمات علیه مسلمانان قرار گیرد. مسلما در مقابل تاکید بر هر مفهوم غیری از جمله ملیت از نوع غربی آن سبب می شود در میان صفوف مسلمین اختلاف و چند پارچگی ایجاد شده و راه نفوذ بر دشمن باز شود. با این تفاسیر تنها راهی که می تواند بستر و زمینه ظهور و بروز قدرت دوباره به مسلمانان را بدهد شکل گیری امت بر مبنای تعالیم اسلام است. این عامل با بروز دادن تمام ظرفیت های موجود در جهان اسلام می تواند به عامل مهمی در مقابله با مهره رژیم آپارتاید و نژادپرستانه صهیونیست تبدیل شده و نقشه های دشمن را به شکست بکشاند.

مشکل آنجاست که امروز در محیط اسلامی، برخی از افراد شناخت درستی از مسائل منطقه و جهان ندارند و بر این مبنا ضرورت وحدت را جدی نمی دانند. این در حالی است که طی چهل و چند سالی که از پیروزی انقلاب اسلامی ایران می گذرد، حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری با درک دقیق از تهدیدات نظام سرمایه داری و استکبار جهانی، مسیر روشنی را پیش روی امت اسلامی گشودند و این خود می تواند به عاملی وحدت آفرین تبدیل شود. سخنان دیروز حضرت آیت خامنه ای در دیدار سفرای کشورهای اسلامی و تاکید رهبر معظم انقلاب بر «قدرت درونی» به عنوان محصول اتحاد، می تواند حلال بسیاری از مشکلات جهان چندپاره کنونی اسلامی شده و تهدیدات یک جانبه را خنثی سازد.

اما این قدرت درونی چگونه در جهان اسلام شکل می گیرد؟ کشورهای اسلامی هر کدام بطور جداگانه دارای قابلیت ها و تواتمندی هایی است که می تواند بخشی از نیازهای کلی را برآورده سازد. بخشی از این پایتخت ها دارای ذخایر بزرگ نفت و گاز بوده و این اهرم به جای اینکه به پیشرانه ماشین جنگی دشمن تبدیل شود می تواند عاملی برای امتیازگیری و فشار بر قدرت های مخرب فرامنطقه ای و رژیم جعلی صهیونیستی باشد. از سوی دیگر امروز انصارالله یمن به نمود بارزی از اراده و اثرگذاری قدرت نظامی بدل شده است.

همانگونه که رهبر معظم انقلاب در سخنرانی دیروز خود تبیین کردند، نقش خواص برای آگهی بخش عامه مسلمین هم نکته ای بسیار مهم است. 2 میلیارد مسلمان هستیم ولی با یکدیگر متحد نیستیم و این غیرقابل درک است. کج فهمی، بی اطلاعی و خودخواهی هایی که برخی از جوامه اسلامی با آن مواجه هستند عامل چنین وضعی است. شناخت دقیق برنامه و اهداف دشمن برای خنثی سازی برنامه های دشمن بسیار مهم است. متاسفانه برخی دشمن را بزرگتر از آنچه هست جلوه می دهند و توانایی خود را کم تصور می کنند و همین به ناامیدی در بین مسلمانان دامن می زند. خواص جامعه اعم از علما، اساتید، ریش سفیدان و رهبران محلی و ... می توانند در شکل گیری به فهم درست از شرایط منطقه و بین الملل نقش آفرین بوده و به عامل مهمی در کاهش اختلافات امت ها بدل شوند. اما اگر با فهم نادرست به اختلاف دامن بزنند به روشنی در زمین دشمن بازی کرده اند. آنها با نوع بازیگری درست خود می توانند راهبرد وحدت را در میان امت تقویت کنند و همین عامل انزوای صهیونیست ها را رغم خواهد زد. اگر جنایات رژیم تبیین شود خود بستری برای وحدت در میان کشورهای اسلامی و حتی در بین دیگر کشورهای جهان خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.